49

kulturpoängssammanställning för veckan:

modekultur: mill of fashion på röhsska som jag skrev om tidigare i veckan. 1 kp

konstkultur: var på street art-jakt i vasastan och haga en dag, följde spåret efter cats not cars-stickers runt halva stan så det måste ju ge en poäng. 1 kp




kattkultur

klubbkultur: 2 klubbar den här veckan, först premiär på styrbord babord och dagen efter hamnade vi på bee, något jag aldrig hört om men antar är en gayklubb. i vilket fall spelade de i princip nrj's hitlista från tidigt 90-tal och framåt, kanske inte riktigt min grej men får jag bara höra leila k så blir jag ju lycklig! 2 kp


sensation white i nedre baren på premiär, aka vita ballonger i taket och lakan på väggarna

har varit en lite slö vecka på kulturfronten, trots att det egentligen hände en massa roligt, så för att rädda upp det hela tar jag till ett lite simpelt grepp:


kulturkaninen roar sig

ett poäng för dokumentation cute overload-style borde man väl få?

48

såg att go sailor ska spela i både los angeles och san franciscoslumberlands 20årsjubileum, tillsammans med andra storheter som henry's dress och boyracer. tänk om man kunde vara där, vågar redan nu utropa det till årtiondets musikhändelse!

om jag inte missuppfattat det helt är det tråkigt nog även sagt att vara boyracers sista spelningar. men det fantastiska i att go sailor (och henry's dress, fast de var alltid lite för hårda för mig) återförenas slår faktiskt högre än att boyracer lägger av, hur sorgligt det än är.

tänkte sätta ihop en spotifylista med mina favorit-rose melberg-låtar eftersom jag upptäckte att go sailor faktiskt finns där, men det var nästan det enda av henne som stod att finna. så här följer istället låtlistan från en blandskiva jag gjorde -03 och en bild av kulturkaninen som visar sig från sin mer musikaliska sida.



herr kulturkanin anser att musik ej är lika god kultur som litteratur

fine day for sailing - a rose melberg compilation (030625)
tiger trap - sweetheart
tiger trap - puzzle pieces
tiger trap - for sure
go sailor - fine day for sailing
go sailor - i just do
go sailor - windy
the softies - charms around your wrist
the softies - fragile, don't crush
the softies - tracks and tunnels
the softies - the best days

men en liten bonus iaf:
the softies - selfish
the softies - count to ten
(mp3or från slumberlandrecords.com)


47

tur att man inte är lagd åt det modebloggiska hållet, blev smärtsamt tydligt idag att min talang för att fota modevisningar är ickeexisterande. var på mill of fashionröhsska idag, en modevisning med 25 unga vitryska designers. en hel del fina saker visades, av någon anledning var ofta plaggens ryggar mest spännande.


min bästa bild, need i say more? (vet tyvärr inte designerns namn)

annars kan det väl sägas att puffärmar och stora luvor verkar hett i vitryssland. var ett antal visningar med barnkläder med, vet inte om jag sett barn med smink irl förut men oj vad läskigt det var.

46

kulturkaninen rekommenderar:



jag minns lena svedberg, av carl-johan de geer.
apropå observationen i veckans kulturpoängssammanställning.

45

veckan i kulturpoäng:

bara två olika sorters poäng den här veckan. lite tråkigt, men lite sent att försöka fixa nu...

dokumentärkultur: lite otippat veckans största kulturkategori. har ju redan skrivit om jag köpte en regnskog på doc lounge. förutom den såg jag två dokumentärer på svt play, containerdykarna och det vita snittet. lite svårmotiverat att de skulle ge ett poäng var, men tillsammans borde de ju ge ett poäng iaf. utöver allt detta har jag lyssnat på senaste avsnittet av this american life, och så bra som det är måste ju även det ge poäng. 3 kp

konstkultur: som tidigare berättats om var jag på nya skolan/museum of contemporary time ionsdags. idag lyckades jag äntligen pallra mig iväg till hasselblads center, sista dagen på utställningen gaza photo album av kent klich. dessutom visades verk ur samlingarna. slog mig att en av bilderna påminde väldigt mkt om en målning av lena svedberg jag sett på konstmuséet för inte så länge sedan, så var tvungen att gå och kolla det med. 2 kp


ernest cole, medicinsk undersökning vid rekryteringstationen för gruvarbetare,
tidigt 60-tal, johannesburg



lena svedberg, målning 7


från gaza photo album, kent kilch

bilderna i gaza photo album var uppspikade. säkerligen en effekt man är ute efter, och det kan ju såklart diskuteras huruvida det var original som ställdes ut, men får ändå konservatorn i en att gråta.

44

vernissage på nya skolan igår. utställningens titel lät lovande, museum of contemporary time. tyvärr levde inte verken upp till förväntningarna, däremot fanns där några publikationer som såg intressanta ut. men det mest spännande var nog utsikten, rakt in i ett parkeringsgarage, vilket i sin tur var utrustat med en neonskylt. fantastiskt fabulöst.


utsikt, insikt, vad du vill


kulturkaninen hemmakulturerar med studiekultur

43

kulturkaninen rekommenderar:

p3 kultur. har visserligen bara hunnit lyssna på ett avsnitt än så länge, det om kvinnliga nördar, men vågar redan uttala mig i termer som att det är ett starkt argument för bevarandet av statliga radiokanaler i sig själv. (icke marknadsstyrd, oberoende granskning av makten osv är iofs också bra som argument...) att man dessutom kan ladda ner det, & på så vis slippa p3-musiken, gör det ju inte sämre direkt.

kulturkaninen ser fram emot:

cosy den goes göteborg. lämnade ett stort tomrum när det försvann, så det ska bli fantastiskt roligt den 17:e april. cosy den har ju gett oss finfina stunder som pipas och maher shalal hash baz, så jag antar att även detta blir bra. cats on fire brukar ju vara ett säkert kort.

42

ikväll var det doc lounge på house of win-win. en sån grej man tänkt gå på hur länge som helst men aldrig lyckas göra. men nu blev det finally och filmen som visades var "jag köpte en regnskog."


jag köpte en regnskog @ doc lounge

den var väldigt fin och inspirerande, till och med för en omiljönisse som mig! att man fick sitta i en soffa under visningen gjorde ju heller inte saken sämre...
regissörerna pratade efter visningen och en av dem framhöll att ett av filmens viktigaste budskap är att det finns eldsjälar som jobbar stenhårt och system som faktiskt fungerar. vore intressant att se en uppföljning om 20 år, kommer nya eldsjälar och tar över eller förfaller det?

sen blev det "percussion-explosion" och en snabb sorti beroende på alltför mycket kulturtantskänsla.


taket @ house of win-win


41

veckan i kulturpoäng:

litteraturkultur: serier är också litteratur, de tar bara längre tid att göra (antar jag) och går snabbare att läsa. 1 kp för galago.

klubb/koncertkultur: lichtenstein på svanen i torsdags. lördagen bjöd på indiean på ritz, även om det var problem med högtalarna vid dansgolvet så det bara blev en barklubb. 2 kp

konstkultur: hela tre konstpoäng den här veckan. som tidigare nämnts var det en sväng till konstmuseet på onsdagen, utöver detta bevärdigades konsthantverksgalleri sintra med ett besök, detta under sista dagen av en utställning med malin henningsson och susanne forsström. konstveckans sista begivenhet blev en utställning av emilie björk, christopher landin m fl på stars & bars. mycket meta vecka på kulturfronten, eftersom en av bilderna som ställdes ut var från svanen i torsdags. 3 kp


oh the metaness! bilden i bilden är av christopher landin

6 kulturpoäng den här veckan, hur bra som helst! måste snart börja göra mindre så jag hinner annat med...

40

har aldrig varit med om en så städad göteborgspublik som igår, och det på svanen av alla ställen. får nog ta och tänka om vad gäller mina fördomar snart. med risk för att låta gammal är det inte utan att man funderar i termer om generationsskifte. men lichtenstein var hur fina som helst. hur skulle man inte kunna tycka om något som låter som en uppdaterad version av the darling buds?


lichtenstein @ svanen

såg att compute spelar där nästa vecka, vill jättegärna se. vill jättegärna inte bli en svanenstammis.


bonusbild, helt irrelevant. lenin planas ut

39

konstmuseet igår. största delen av tiden spenderades i den moderna avdelningen. fick höra att den just öppnat, men sen av ngn annan att den funnits länge, så förvirringen är total. allt jag vet är att jag sett flera tillfälliga utställningar där, så den kan ju inte ha funnits i sin nuvarande form hur länge som helst.

pratade dock alldeles för mycket så har inte så mycket att skriva om själva utställningarna tyvärr. men eftersom samtalen handlade om livet och konsten är det ju kultur ändå...


detalj ur nina sten-knudsen - the blue guitar

bild och text, min absoluta favoritkombination!


taket i stora skulpturhallen

takfotografering, min absolut konstigaste hobby!

38

ikväll är det seriekultur med senaste numret av galago, det bästa på länge i might add. har tyckt den varit lite si sådär på senare tid, men det här numret är riktigt bra. don't put a ring on it av sara hansson och åldersskillnaden av magdalena dziurlikovska är båda fantastiska, om än på helt olika sätt. även pontus lundkvists indie 2010 kvalar in som favorit, om än en väldigt obehaglig sådan.


kulturkaninen tar sig an galago med (lite för?)stor iver

för övrigt finns det alla potential för att detta ska kunna bli en vecka fylld av seriekultur, blir förhoppningsvis en sväng till entaglements (c'est bon) på kulturhamnen i helgen.

37

har tydligen blivit så modebloggsskadad att jag nu när jag skulle skriva om några saker jag tycker är värda att kolla upp bara kan tänka på käcka ord som "tipsigt" och "bloggpynt." hur hände det? så kan vi iaf inte ha det, här följer istället första instansen av:

kulturkaninen rekommenderar

saker att titta på: av isabelle boinot.


a genouse, härifrån


danseuse, härifrån

saker att lyssna på: gigi som t.o.m. har gjort en låt med rose melberg!

saker att se: lichtenstein på svanen på torsdag.

36

kulturpoängsveckan såg ut som följer:

filmkultur: lyckades med mitt mål att se två filmer på årets filmfestival, siktade mot stjärnorna... den första var disco & atomic war på chalmers och den andra samson & delilah på bergakungens sal. den senare förföljer mig fortfarande, oerhört svår att sluta tänka på. minsta lust att någonsin åka till australien försvann allt eftersom den spelades upp. men 2 kp blev det iaf.

konstkultur: var på galleri thomassen där det var en utställning av eva vilne. brukar vanligtvis inte gilla akvareller, men blev väldigt förtjust i många av verken. hade ett lite serieaktigt uttryck och gav ett reflekterande intryck. 1 kp.


favoriten, stilla färd (tror jag den hette, att jag aldrig lär mig skriva ned titlar) av eva vilne

klubbkultur: som jag tidigare skrivit om var det arty fartyg på styrbord babord. en smått surrealistisk upplevelse, kommer lätt gå fler gånger. och eftersom det är en kulturklubb råder det inget tvivel om poängen. 1 kp.

litteraturkultur: har äntligen börjat på momus - book of scotlands som jag beställde för ett tag sen. innehåller 156 stycken olika versioner av hur skottland skulle kunnat vara. intressant, men jag hade nog väntat mig något mer tyvärr. av någon anledning trodde jag att varje version skulle innehålla det historiska förloppet som möjliggjorde den. nu blir det mest en uppräkning av fantasifulla (u- och dys-)topier. 1 kp.

alltså fem kulturpoäng den här veckan, eller kanske 5,5. blev lite spontankultur idag och det måste ju också räknas.


spontan centralkultur, bilder av ekta

35

igår var det arty fartyg, eller iaf finkultursdelen av det. kvällen innehöll en väldig blandning av olika kulturyttringar. det var inte utan att det kändes en aning surrealistiskt att lyssna på opera på styrbord babord, som ju så sent som i lördags bjöd på tokdans.


till havs!

men kvällens höjdpunkt var ändå när tre män gick runt & skanderade "mer av allt åt alla, mindre av inget åt ingen, lagom av något åt oss," strax efter att de kört en sorts blind-följa john med ljud och precis innan de började läsa random meningar högt ur olika böcker som konversationsform. all in all en spännande kväll...

(imorgon öppnar nobelutställningen i paris! ger det poäng?)

34

har nu äntligen både köpt filmfestivalpass och sett min första film för i år. förra året lyckades jag bara se en film, så i år tänkte jag slå på stort och dubbla.


pass och biljett

filmen vi såg var disco & atomic war, om rollen tv (främst finsk sådan) spelade i estland under kalla kriget. väldigt intressant och samtidigt mycket fin. lite otippat (men ändå inte alls) innehöll den bl.a. scener med den finska discosnubben som florerade för några år sen, men kontexten gjorde upplevelsen en helt annan. för att inte tala om traderingen av dallas!


disco & atomic war

och in other news har det växt fram en kristallkrona utanför mitt fönster.


borgerlig gatlykta

33

möjliga kulturpoäng i veckan som kommer:

*filmfestivalen kommer säkerligen (läs förhoppningsvis) bjuda på ett antal lättplockade poäng, både vad gäller filmer och tältaktiviteter.

*koloni har 2 arr i veckan, dd/mm/yyy m.fl. på cinnober på tisdag och ecstatic sunshine m.fl. på aktör på fredag.

*en sväng till hasselblad center för att se utställningen gaza photo album vore inte fel alls.

*arty fartyg verkar roligt, men har fortfarande aldrig varit där. finkultur vs. fulkultur låter som allt kultursamfundet vill ha.


även kulturkaninen verkar nyfiken på arty fartyg

32

veckans kulturpoäng:

konst-/museikultur: var på världskulturmuseet och såg bl.a. utställningen en stulen värld. (såg även barnutställningen jordlingar, gav inte fullt lika många intressanta funderingar, men var väldigt söt om inte annat.) räknas kanske inte riktigt som konst, därav museitillägget till kategorin, svårt att få till bra kategorier för allt. mer renodlad konstkultur var det däremot på galleri art now, som hade en väldig blandning på utställda verk. var väldigt mycket dalí, men noterade att det var 15% rea på billgren. 2 kp


ernst billgren - mosaik, rea!

modekultur: var på modeutförsäljning i kokokaka studio, fashion är ju också kultur har man förstått... 1 kp


utförsäljning med utställning

socialkultur: dinner & drinks på lokal kan ju inte vara annat än kultur. mycket fint, borde göras oftare! 1 kp

klubbkultur: gate 13 på styrbord babord. var egentligen påväg till hitz på ritz, men gick från kön efter att en besökare på hemgång deklarerat att alla där inne var som marcus birro på 90-talet. i efterhand inser man att det kanske varit en spännande upplevelse. men 1 kp för disco.


discokultur

och som om inte allt detta vore nog så avslutades denna nästintill okrystade kulturpoängsvecka med läsning av found magazine, vilket gör att veckan slutar på totalt 6 kp! fantastiskt!