69

oh, tänk om man kunde varit där...


go sailor - last year @ slumberland 20th anniversary

68

helgen lyckades vara något kulturell trots att den gick i födelsedagsfirandets tecken. var på nya skolans vernissage för phaces av joakim ojanen i fredags. gillade särskilt de små vax(?)skulpturerna.




candlelight dinner på grill del mundo - matkultur är ju också kultur

på lördagen var det klubbkulturerande, men som vanligt kom vi samtidigt som alla andra. så innan vi ens ställde oss i kön gav vi upp på ritz och gick till båten istället. varför gör man detta gång på gång? ville ju jättegärna till indiean, och båten var lika ospännande som vanligt. no more båt i say.


och till slut testing, testing:


67

har försummat kultursamfundet alldeles för mycket på sista tiden, antagligen mest för att jag haft en massa idéer om vad jag borde göra med det istället för att faktiskt göra. så nu: no more rules! så blir det förhoppningsvis mer gjort och mindre tänkt. eller, mindre tänkt vore ju dumt men man kan ju fokusera tankarna på något mer produktivt istället. det här till exempel:



eller det här:




uppskattar inte alls att läsa inlägg som detta, men ändå behöver jag en turningpoint för ks, så nu blev det visst en dravelpost ändå

66


hari and aino - all that remains

fin video och fin ny ep med samma namn från hari and aino på edition 59. hela finns att lyssna på här. lustigt sammanträffande att jag helt ovetande om detta börjat återupptäcka deras gamla låtar på spotify i förra veckan, your heartache and mine är tydligen fortfarande en sån låt jag kan lyssna på om och om igen.

65

tillbaka på banan. såg att det ska vara ett föredrag om bokkonst på textival på lördag (13.30, linnébiblioteket, any takers? tror pv blir svår att dra med sig...). undrar om de enbart kommer att utgå från traditionellt konsthåll eller om det blir någon bokbinderianknytning. mkt spännande ska det bli.


kulturkaninen i full gång att sluka victoria benedictsson-biografin av birgitta holm

64

tyvärr utgår den traditionsenliga kulturpoängssammanställningen den här veckan, har inte varit kulturell öht. men noruz borde väl täcka upp för det? har till och med nästan lärt mig säga gott nytt år på persiska (sale-no-mubarak i den enkla versionen, fråga mig inte om den riktiga).


bordet med 7 saker på s, var finare kvällen innan när ljusen var tända men då glömde jag fota.

för att gottgöra bristen på kulturerande blir det istället bilder från veckan som gick.


kulturkaninen 2 år, fick kaninsäker version av vår sallad bredvid matbordet



för-våffeldagsfirande, vem kan hålla sig ända till torsdag?


fina frukosttillbehör


vårpromenad med iskrossande

bot och bättring lovas på kultur- och kultursamfundsfronten, men ibland tar livsfronten över...

63

eftersom det inte finns ett ordentligt heltäckande kalendarium, som inte bara tar upp klubbar, i den här stan hade jag idag tänkt ge första instansen av:


saker som får kulturkaninen att önska att han inte vore en kanin i helgen

men eftersom det inte tycks hända så mycket spännande, förutom redan nämnda koloni 6 år på truckstop och sambassadeur på pustervik på lördag, får det vila till nästa vecka. fast ok, catcher in the rye på publik på fredag kan säkert bli kul. men det är kanske inte nog för att vilja anta mänsklig skepnad. dessutom somnade jag ifrån att kolla upp vad mer som händer, så nästa vecka istället it is. min helg ska ägnas åt mitt livs första persiska nyårsfirande, och det ska bli mycket spännande!

och jag upptäckte att meow meow gjort en cover på go sailors ray of sunshine (mkt rose melberg här helt plötsligt), sen insåg jag att den är flera år gammal. men den är fortfarande bra och är dessutom med på wiaiwyas free monthly download singles club för mars, högst rekommenderat.

62

önskar ibland att man bodde i malmö. om så vore fallet hade jag utan tvekan gått på vernissagen för hide and seek, med bland andra isabelle boinot, på krets på lördag. oh well, en annan gång kanske...

nu till något helt annat:


allo darlin' - the polaroid song. så fint.

är så nöjd med att jag äntligen tycker det är roligt med musik igen.

61

kulturkaninen ser fram emot:

best coastsvanen 20e maj. lite långt fram, men kommer nog bli riktigt, riktigt bra. when i'm with you har gått på repeat i kaninhuset de senaste veckorna.


best coast - when i'm with you

sara stridsberg - darling river som kommer ut den 26e mars. om de tidigare böckerna är något att gå på kommer det här vara årets absolut bästa bok. måste försöka hålla nere förväntningarna bara. annars kommer jag aldrig kunna läsa den eftersom den då kommer ta slut.

men mest av allt ser kulturkaninen fram emot kvällens 2årsfirande, grattis unge herr kulturkanin!

60

kulturpoängsveckan/uppsamlingsheat.

har inte varit den bästa veckan för kultursamfundsbloggandet. kulturerandet har däremot skötts alldeles exemplariskt, vilket iofs kan vara en anledning...

filmkultur: veckan inleddes med ett besök på hagabion där filmen kvinnor utan män visades. hemsk men vacker. en lapp på hållplatsen ifrågasatte filmindustrins kvinnosyn och -framställningar. en angelägen lapp men det gick inte ihop just då, kanske för att vi inte sett en hollywoodfilm...1 kp


lappen

konstkultur: såg eva björkstrands utställning på galleri rotor (sista degen idag). uppskattar verkligen att serier numera visas i traditionella konstsammanhang. bland annat ställde hon ut en kanin med titeln döden. vad är det med alla dessa kulturkaniner? 1kp


eva björkstrand, laboratoriet


publikkultur: nyöppningen av publik! äntligen är det tillbaka! så fantastiskt att det måste vara värt 1 kp. förvånansvärt lite hade förändrats i förhållande till hur länge de haft stängt och första kvällen var såklart bra, men om det håller i sig återstår att se.


taket @ publik

konsertkultur: hela två spelningar den här veckan. först var det emma nordlund och peaking lights på koloni/hey, it's enrico palazzo. igår most valuable players på luxury/jazzhuser, det var en jättefin spelning. vad som mest slog mig var att de låter så vuxna helt plötsligt. 2kp


most valuable players @ luxury/jazzhuset

5 kulturpoäng till mig, meget godt. skarvandet tycks vara ett minne blott.

59

ikväll var det peaking lights och emma nordlundkoloni/hey, it's enrico palazzo. får erkänna att det var min premiärtur till hiep, så var ganska exalterad. inte lika mkt neonljus och plast som namnet antyder, men det var inte direkt så att man blev besviken...


emma nordlund @ hiep

först spelade emma nordlund, lät ungefär som man tänker sig att det borde låtit på dadaisternas tebjudningar. varför är inte ensam kvinna med cello en lika etablerad genre som ensam kille med gitarr?

peaking lights var fantastiskt vackert och repetitivt melodiöst, hela tiden balanserandes på rätt sida av gränsen till obehagligt påträngande. (aka chill wave...)


peaking lights @ hiep



58



kulturkaninen konfunderas...

...av kulturkrockar. lördagen den 20e mars är det både sambassadeurwoody west/pustervik och kolonis 6årsjubileum på truckstop. hur ska man kunna välja? lättare på lördag, most valuable players luxury/jazzhuset blir svårslaget!

57

dagen till ära blir det bilder av scum-manifestet som aftonväska. hade en dröm om att den skulle få gå på fancy bal någon gång, sen sålde jag den till en man. hur tänkte jag där?





valerie solanas scum manifest

ikväll blir det firande av 100års uppmärksammande av ojämställdhet och de som kämpat mot den genom kvinnor utan mänhagabion.

56

veckans kulturpoäng:

inledde veckan starkt med james ausfahrt och still flyin' på koloni/galleri oro. passade på att kolla in utställningen paradise garage när jag ändå var där, så den kvällen gav inte bara ett, utan faktiskt två kulturpoäng.

överhuvudtaget har det varit slagsida mot konstkulturen i veckan. såg som tidigare skrivits om även jenny johansson på galleri kc. dessutom spenderades en heldag på nationalmuseum, visserligen inte i privat ärende men det måste ju ge poäng ändå, svårt att undvika konst i den miljön...

hade trott att jag skulle ta något klubbkulturpoäng i helgen, men så blev inte fallet. söndagskulturen får ge mig veckans sista poäng. all in all 5 kp!


söndagskultur med nya bang


artikeln nördfeminism av teresa axner, både bra och hur snygg som helst


55


atrium, nationalmuseum

kulturpoäng i all ära, egentligen borde man kanske köra engagemangspoäng istället?

54

för ett tag sedan hittade jag en fantastisk bok, drawing from life -the journal as art av jennifer new. älskar kombinationer av bild och text i olika former, och här adderas ju ännu ett element att förhålla sig till - boken (och förvisso även dagbokigheten, men den är jag kanske inte fullt lika fascinerad av eller iaf inte på samma sätt, klart observerandet och nedtecknandet av en omvärld har sitt tilltal, men det rent estetiska är det som mest drar mig till den här boken). hur inspirerande som helst, kan bläddra i den i evigheter.


gary browns dagbok, ur drawing from life... unge herr kulturkanin låter sig inte smaka (tack för det!)


53

finkulturlunchen är den bästa lunchen. igår sågs jenny johanssons utställning på galleri kc (varar till den 7:e). utställningen består av både videoverk och teckning. kan ofta ha lite svårt för videokonst, men blev positivt överraskad av några filmer. (och dessutom handlade en om en kanin - how can you go wrong?) teckningarna blev jag väldigt förtjust i, flera stycken av dem skulle jag kunna tänka mig att ha på min vägg!


jenny johansson, utan titel


jenny johansson, utan titel

bättre bilder finns här

52

kulturkaninen rekommenderar:

london popfest har ju visserligen redan varit, men även om man inte var där kan man lyssna på banden som spelade i den officiella popfestmixen. innehåller bland annat the garlands (nixonmannens (kanske inte jätte-)nya projekt), the pines och ballboy.




51

finaste spelningen på länge igår! var på oro och såg james ausfart och still flyin', en måndag kan inte bli mycket bättre än så.


james ausfahrt in action, blev tyvärr ingen bättre bild

james ausfahrt, som även är med i love is all, körde världens performance och sprang omkring bland publiken hela tiden. musiken var bra men spelningen tog slut alldeles för snabbt genom att han slog sönder sin kassettspelare.


still flyin' utan publiken på scenen

still flyin' var precis lika fantastiska som jag minns dem,. man kan ju inte bli annat än glad. hade inte hört det nya materialet och det var lite mindre the travelling party band över det hela, så saknade lite av de äldre låtarna som act of jamming och never gonna touch the ground, men hur fint som helst ändå - särskilt tokdansandet till den fantastiska good thing it's a ghost town around here. på slutet var de minst lika många på scen som i publiken, däribland james ausfahrt och josephine olausson, precis som sig bör!


oro, alltid redo för spelning med tough alliance?

50


kulturkaninen inspekterar årets första bokreainköp